Sunday, August 12, 2012

Κίνδυνο απώλειας 2 δισ. ευρώ διατρέχει το ΕΣΠΑ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΒΙΚΥ ΣΑΝΤΟΡΙΝΑΙΟΥ
Εγκαταλελειμμένα εργοτάξια, ημιτελή έργα και κίνδυνος απώλειας Κοινοτικών κονδυλίων της τάξης των 2 δισ. ευρώ, εξαιτίας των καθυστερήσεων στις πληρωμές του Δημοσίου, είναι η κατάσταση που έχει να αντιμετωπίσει η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών το επόμενο διάστημα.
Σύμφωνα με τον υπουργό κ. Κ. Χατζηδάκη, «η πρόοδος του ΕΣΠΑ είναι μείζον θέμα, γιατί συνδέεται με τη ρευστότητα, αλλά δυστυχώς, ταυτόχρονα επηρεάζεται αρνητικά από την έλλειψή της ρευστότητας, γιατί τα προβλήματα του τραπεζικού συστήματος και ''το στέγνωμα της αγοράς'', επιβραδύνουν την απορρόφηση των Κοινοτικών προγραμμάτων, ελλείψει ιδίων κεφαλαίων για τη συνεισφορά των ιδιωτών».

Συγκεκριμένα, τα ημιτελή έργα της περιόδου 2000-2006 είναι μερικές εκατοντάδες και ο αρχικός κίνδυνος απώλειας ήταν 3 δισ. ευρώ, αν και έχει πλέον περιοριστεί αρκετά. «Στόχος είναι να επιδιώξουμε την ταχύτερη δυνατή απορρόφηση», επεσήμανε και πρόσθεσε ότι «δεν πρέπει να κρύψουμε πως υπάρχει δυστυχώς, σοβαρός κίνδυνος απώλειας κονδυλίων για τη χώρα, λόγω των ευρωπαϊκών κανόνων, σε σχέση με τα ημιτελή έργα της περιόδου αυτής».
Το θέμα συζητήθηκε πρόσφατα με τον Ευρωπαίο επίτροπο για την Περιφερειακή Πολιτική κ. Γιοχάνες Χαν, ενώ διαμορφώθηκε και σε συνεργασία με την Task Force ένα βασικό σχέδιο για την απλοποίηση των πολύπλοκων διαδικασιών διαχείρισης του ΕΣΠΑ και των διαρθρωτικών ταμείων.
Οι προτεραιότητες του υπουργείου στον συγκεκριμένο τομέα, αφορούν στην απλοποίηση των διαδικασιών, στην αναθεώρηση του ΕΣΠΑ για τα έτη 2007 - 2013, καθώς και στην αυστηρή εποπτεία των 181 έργων υψηλής προτεραιότητας, εκ των οποίων περίπου 100 παρουσιάζουν ικανοποιητική πορεία.
Η επιτάχυνση της απορρόφησης των Κοινοτικών κονδυλίων του ΕΣΠΑ αποτέλεσε το αντικείμενο και σειράς συναντήσεων του κ. Χατζηδάκη με τον πρόεδρο της Ενωσης Περιφερειών Ελλάδας κ. Ι. Σγουρό, όπου συμφωνήθηκε να συμμετάσχει εκπρόσωπος των Περιφερειών στην προετοιμασία των αλλαγών, που αποσκοπούν στην απλούστευση των διαδικασιών απορρόφησης των κονδυλίων και υλοποίησης των έργων, να αντιμετωπιστούν με τον καλύτερο τρόπο οι ανάγκες των περιφερειών στο πλαίσιο της επικείμενης αναθεώρησης του ΕΣΠΑ, η οποία άλλωστε θα κινηθεί στην κατεύθυνση που είχε συμφωνηθεί ήδη με την προηγούμενη πολιτική ηγεσία, καθώς και να συμμετάσχουν οι περιφέρειες με ιδέες και προτάσεις στη διαβούλευση για τις αλλαγές που θα γίνουν στον επενδυτικό νόμο.
Μειώνονται οι απαιτούμενες υπογραφές
Στο πλαίσιο της απλοποίησης των διαδικασιών, καταργούνται όσες διαδικασίες δεν χρειάζονται και μειώνονται οι απαιτούμενες υπογραφές και τα κριτήρια για την ένταξη ενός έργου στο ΕΣΠΑ, μέχρι τέλους του τρέχοντος έτους. Επίσης, αναμορφώνεται, τυποποιείται και γίνεται ηλεκτρονικό το σύστημα δημοσίων προμηθειών έως το τέλος του ερχόμενου Μαρτίου, ενώ εφαρμόζεται η προσφάτως ψηφισθείσα νομοθεσία για τη διευκόλυνση των απαλλοτριώσεων και υιοθετούνται πρόσθετα μέτρα για την ταχύτερη προώθησή τους και τον εξορθολογισμό του τιμήματος, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία. Επίσης, εξορθολογίζεται το σύστημα χρηματοδότησης έως το τέλος του 2012 και της διαχείρισης των έργων έως το τέλος Μαρτίου 2013.
Παράλληλα, αναθεωρείται, ως το τέλος του ερχόμενου μήνα το ΕΣΠΑ, που αφορά στα έτη 2007 - 2013, ώστε να προσαρμοστεί στις ανάγκες της παρούσας οικονομικής και κοινωνικής συγκυρίας και δίνεται ιδιαίτερη έμφαση σε μέτρα προώθησης της επιχειρηματικότητας και καταπολέμησης της ανεργίας.
Εξάλλου, βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη η εξαιρετικά δύσκολη διαπραγμάτευση για την επόμενη προγραμματική περίοδο 2014 -2020.

Προτεραιότητα η επανέναρξη των έργων στους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους
Σημαντική προτεραιότητα του υπουργείου αποτελεί και η επανέναρξη των έργων στους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους Μαλιακός - Κλειδί, Κεντρικής Ελλάδας, Ολυμπία Οδό και Ιονία Οδό. Σύμφωνα με δηλώσεις του υπουργού Ανάπτυξης και Υποδομών, «πρόκειται για πολύ σημαντικά έργα, που θα δημιουργήσουν 30.000 θέσεις εργασίας άμεσα και περίπου 50.000 με 60.000 θέσεις επιπλέον έμμεσα στην Περιφέρεια, ενώ αποτελούν βασικά έργα υποδομής για την ανάπτυξη». Οπως ανέφερε ακόμη, «δυστυχώς, οι συνθήκες είναι πολύ δυσμενέστερες στην αγορά και το τραπεζικό σύστημα σήμερα, σε σχέση με την περίοδο υπογραφής των αρχικών συμβάσεων και έχει ανοίξει μία πληγή που πρέπει να κλείσει με μία δίκαιη συμφωνία για όλα τα μέρη». Προέβλεψε, μάλιστα, ότι «η διαπραγμάτευση θα είναι πολύ δύσκολη και παράλληλα, γίνεται υπό πίεση χρόνου λόγω των προβλημάτων ρευστότητας και των ρητρών που ενδέχεται να καταπέσουν».
Ο προγραμματισμός του υπουργείου αφορά στην ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων με τους παραχωρησιούχους, για να έχουμε έως τις 30 Σεπτεμβρίου την επίτευξη συμφωνίας - πλαίσιο, ενώ, επειδή είναι αναγκαία η έγκριση της συμφωνίας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έχει ήδη ζητηθεί η συμμετοχή εκπροσώπου ή εκπροσώπων της στις διαπραγματεύσεις ως παρατηρητών, για να συντομευθούν οι διαδικασίες και να αποφευχθούν εκ των υστέρων προβλήματα. Στόχος είναι να έρθουν στη Βουλή προς έγκριση όλες οι νέες συμφωνίες μέχρι το τέλος του έτους.
Κρίσιμα έργα για τη χώρα είναι ακόμη το νέο αεροδρόμιο της Κρήτης στο Καστέλι Ηρακλείου, ο διαγωνισμός για το οποίο έχει προκηρυχθεί δύο φορές και έχει ακυρωθεί, καθώς και τα τρία έργα, που προκηρύχθηκαν με συμβάσεις παραχώρησης και είναι ο οδικός άξονας Ελευσίνας - Θήβας - Υλίκης, η υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας - Αιτωλοακαρνανίας και η υποθαλάσσια ζεύξη της Σαλαμίνας με το Πέραμα. Η προθεσμία κατάθεσης προσφορών για τους τρεις αυτούς διαγωνισμούς έληγε εντός του Ιουλίου, αλλά δόθηκε παράταση μέχρι τις αρχές Νοεμβρίου με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης και Υποδομών.
vksan@kerdos.gr


ΣΧΕΤΙΚΑ:

No comments:

Post a Comment

Only News

Featured Post

US Democratic congresswoman : There is no difference between 'moderate' rebels and al-Qaeda or the ISIS

United States Congresswoman and Democratic Party member Tulsi Gabbard on Wednesday revealed that she held a meeting with Syrian Presiden...

Blog Widget by LinkWithin