Wednesday, January 30, 2013

Τα Φαντάσματα του Μαζάουερ ξαναχτυπούν

Την Παρασκευή 25 Ιανουαρίου στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών στη Θεσσαλονίκη παρουσιάστηκε από τις «Εναλλακτικές Εκδόσεις» το βιβλίο του Γιάννη Ταχόπουλου, Η Θεσσαλονίκη, ο Μαζάουερ και τα φαντάσματα του Οθωμανισμού από τους Ντίνο Χριστιανόπουλο, Γιάννης Μέρτζο, Γιάννη Μέγα, Γιώργο Καραμπελιά και τον συγγραφέα, σε μια αίθουσα τελετών της ΕΜΣ που αποδείχτηκε μικρή για τον όγκο των συρρευσάντων.

Όταν παρουσιάζαμε το βιβλίο του φανταζόμασταν ότι η παρουσίαση που ανησυχεί τόσο έντονα τους κύκλους της εθνοαποδόμησης, που προωθούσαν κατά το παρελθόν συστηματικά το έργο του Μαζάουερ, θα τους οδηγούσε στην κλασική σε αυτούς μέθοδο της αποσιώπησης.



Κι όμως! Ενοχλήθηκαν τόσο πολύ που έθεσαν μπροστά στα μάτια μας έναν μηχανισμό παραχάραξης των γεγονότων και στρέβλωσης της ίδιας της πραγματικότητας: Στο στόχαστρο τέθηκε αυτή τη φορά, όχι το παρελθόν, αλλά η ίδια η εκδήλωση που παρουσίαζε ένα βιβλίο που με ήπιο και νηφάλιο τρόπο εκθέτει τις αμέτρητες παραλείψεις και διαστρεβλώσεις του εμπνευστή της «Πόλης των Φαντασμάτων»!

Έτσι, την Δευτέρα 28/01, διαβάσαμε στην εφημερίδα Έθνος το «ρεπορτάζ» του γνωστού και μη εξαιρετέου Απόστολου Λυκεσά, και δεν πιστεύαμε στα μάτια μας. Σε ένα απίστευτο ρεσιτάλ των ίδιων πρακτικών που μεταβάλουν την Οθωμανική Θεσσαλονίκη σε παράδεισο, το παιδομάζωμα σε κυνήγι ταλέντων, και την Άλωση της Κωνσταντινούπολης σε γιγάντια εκστρατεία ανακαίνισης-αποκατάστασής της, ο Λυκεσάς αποπειράθηκε την συνολική… αποδόμηση της εκδήλωσης.

Προσπαθεί να πείσει τους αναγνώστες ότι λίγο ως πολύ υπήρξε συμπαιγνία της διοργάνωσης για να θέσουν τον Μαζάουερ στο «εδώλιο» της ΕΜΣ, ενώ από κάτω το κοινό διψούσε να αναθεματίσει τον «ασεβή» Βρετανό. Σύμφωνα με τον Λυκεσά, τα σχέδια της εκδήλωσης τίναξε στον αέρα ο Ντίνος Χριστιανόπουλος, ο οποίος υποτίθεται «δικαίωσε» τον Βρετανό ιστορικό λέγοντας: «οι αναφορές του για εμάς δεν είναι τόσο καλές, κάνει λάθη και έχει προκαταλήψεις για οτιδήποτε οθωμανικό, αλλά το βιβλίο του δεν είναι ακριβώς Ιστορία, είναι περίπου λογοτεχνία. Αυτό είναι ένα αβαντάζ του Μαζάουερ. Το βιβλίο του είναι απίθανα γοητευτικό, ακόμη και εγώ σκέφτομαι μήπως δεν πρέπει να το χτυπήσω…».

Με αυτές, λοιπόν, τις φράσεις «δικαιώνεται» ο «Ιστορικός» (που δεν γράφει, όμως, Ιστορία) από τον ποιητή! Προφανώς, ο Λυκεσάς, και η αρχισυνταξία του Έθνους που ενέκρινε το κείμενο, περνάει τους αναγνώστες για εντελώς ηλίθιους! Ένα μικρό απόσπασμα από όλη την ομιλία του Ντίνου Χριστιανόπουλου, η αποσιώπηση του γεγονότος ότι ο ποιητής έχει πάρει επανειλημμένα θέση εναντίον του βιβλίου και έχει μιλήσει για τις παραλείψεις του συγγραφέα, και την βγάλαμε την είδηση!

Ο Α. Λυκεσάς συνεχίζει στο ίδιο μήκος κύματος κατά το παράδειγμα του αγαπημένου του ιστορικού. Έτσι παρουσιάζει ως «ύποπτο» ότι ο Γ. Μέγας στάθηκε στις αποσιωπήσεις του Μαζάουερ κατά την εισήγησή του. Ή ότι αυτές ακούστηκαν ως «φιλολογικός λυρισμός» στ’ αυτιά του κοινού (όχι δηλαδή ότι δεν ίσχυαν, αλλά φταίει το «κοινό», που «ήθελε αίμα» κατά τον Λυκεσά). Και βέβαια, «λάδι στη φωτιά» ενός υποτιθέμενα φανατικού κοινού, έριξαν οι (πανθομολογούμενες, σήμερα) διαπιστώσεις των Ν. Μέρτζου και Γ. Καραμπελιά για τα προφανή πολιτικά κίνητρα προώθησης της «Πόλης των Φαντασμάτων» του Μαζάουερ, από τους νεοαναδυόμενους πόλους εξουσίας που διεκδικούν να ορίζουν τις τύχες της Θεσσαλονίκης.

Η «κατασκευή» της είδησης, και η παραποίηση των γεγονότων που διαπράττει ο Λυκεσάς έχει έναν και μόνο λόγο. Ότι οι κύκλοι που πρόβαλαν σκανδαλωδώς το εξωραϊσμένο παρελθόν της οθωμανικής κατοχής της πόλης, διότι πίστευαν ότι η εικόνα του ταιριάζει γάντι στις συνθήκες της μετα-εθνικής Θεσσαλονίκης που να θέλουν να διαμορφώσουν, έχουν ανησυχήσει πάρα πολύ με το βιβλίο του Γιάννη Ταχόπουλου και την μεγάλη απήχησή του. Όπως και βέβαια ανησύχησαν από το γεγονός ότι σημαντικές προσωπικότητες αποτελούσαν το πάνελ της παρουσίασης του βιβλίου.

Κι όμως, η μηχανή του ψεύδους και της παραπλάνησης –η μόνη πραγματική ικανότητα και εξουσία που διαθέτουν– δεν προχωράει πλέον τόσο εύκολα: Όλοι καταλαβαίνουν ποιό είναι το πολιτικό πλαίσιο της αφήγησης του Μαζάουερ, για την ευτυχισμένη (και βέβαια όχι κατακτημένη) Οθωμανική Θεσσαλονίκη. Και ποιά τα πολιτικά κίνητρα αυτών που μάχονται για να το κρύψουν. Το βλέπουν μπροστά τους, στις δηλώσεις του Νταβούτογλου για τη σημασία που έχει η πόλη στο νεο-οθωμανικό σχέδιό του. Ακόμη, φαίνεται στο ότι ο Φούχτελ βρίσκεται εδώ, για να οργανώσει την εξαγορά του πλούτου της χώρας από τα γερμανικά οικονομικά πάντσερ.

Τα πράγματα είναι τόσο φως-φανάρι, που η «λογοτεχνία» του Λυκεσά δεν πείθει πλέον κανέναν. Ας είναι. Τουλάχιστον, αυτές οι αθλιότητες είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να δούμε ζωντανά το πως λειτουργούν αυτά τα κυκλώματα. Πως η υπεράσπιση της νεο-αποικιακής «κατασκευής» του Μαζάουερ από τα κέντρα εξουσίας της πόλης, επινοεί ειδήσεις, τις προωθεί σε μεγάλες εφημερίδες, και ταυτόχρονα αυτές εμφανίζονται σαν τα μανιτάρια, εντελώς «τυχαία», σε πλείστα όσα δήθεν έγκυρα ειδησεογραφικά ιστολόγια της πόλης κ.ο.κ. Με τέτοιες μηχανές τόσα χρόνια κρατάνε χειροπόδαρα δεμένη την κοινή γνώμη. Με τέτοιες τακτικές προσπαθούσαν να μας πείσουν πως όσοι τολμούσαν να μιλήσουν για τη νέα υποδούλωση που φαινόταν στον ορίζοντα είναι τάχα «συνομωσιολόγοι», κι ύστερα ήρθε η Μέρκελ και η Τρόικα. Σήμερα λένε τα ίδια για την απειλούμενη αποικιοποίηση της πόλης, ε, λοιπόν είναι καιρός να ξεσηκωθούμε για να μην συμβεί κάτι τέτοιο. Φτάνει πια!

Όσο για τον Ντίνο Χριστιανόπουλο και τον Μαζάουερ, ας παραθέσουμε δηλώσεις που είχε κάνει ο ίδιος επί του θέματος –δεν χρειαζόμαστε διερμηνείς τύπου Α. Λυκεσά για να μάθουμε τι ακριβώς πιστεύει:

Ερώτηση: Το βιβλίο του Βρετανού ιστορικού Μαρκ Μαζάουερ Θεσσαλονίκη: Πόλη των Φαντασμάτων προκάλεσε κάποια αναστάτωση, βρήκε υποστηρικτές αλλά και επικριτές. Δεν αποτελεί αξία η κατάθεση της ιστορικής αλήθειας για την πόλη χωρίς ιδεολογικές αγκυλώσεις και αναστολές;

Απάντηση του Ντίνου Χριστιανόπουλου: Μαζάουερ; Είμαι από τους επικριτές του. Το βιβλίο του είναι καλογραμμένο και γοητευτικό, δε μου φαίνεται όμως ότι λέει και τίποτα καινούργιο. Αλλά ενώ δεν λέει τίποτα καινούργιο, ευαγγελίζεται μια Θεσσαλονίκη που ο δήμαρχός της σε είκοσι χρόνια θα είναι Τούρκος. Να τον χαίρεστε λοιπόν και να μου πείτε για το συμφέρον τίνος αφεντικού του εργάζεται αυτός ο κύριος.» (Πηγή: εδώ).

Και ας είναι βέβαιοι οι κάθε λογής παραχαράκτες ότι όσο πιο πολύ χτυπάς το καρφί της αλήθειας, τόσο περισσότερο μπαίνει.
29/01/ 2013
Εναλλακτικές Εκδόσεις
Παρακάτω αναρτούμε και την ανακοίνωση της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών.

http://ardin-rixi.gr/archives/10932
30/01/13
--
-
ΣΧΕΤΙΚΑ:

 

1 comment:

  1. Μαζάουερ: Συγγενική του εθνικοσοσιαλισμού και με ναζιστικό πρόγραμμα η Χρυσή Αυγή.......

    «Iδεολογική συγγένεια με τον γερμανικό εθνικοσοσιαλισμό» και «σε πολύ μεγάλο βαθμό ναζιστικό πρόγραμμα» καταλόγισε στην Χρυσή Αυγή ο καθηγητής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Κολούμπια της Νέας Υόρκης, Μαρκ Μαζάουερ κατά τη διάρκεια χθεσινής του διάλεξης στο Αμερικανικό Κολλέγιο της Αθήνας (Deree College).

    «Υπακούουν», είπε, αναφερόμενος στο ακροδεξιό κόμμα, στη «μυστική φωνή του αίματος» σε ένα είδος «Φύρερ» που δήθεν μπορεί να βγάλει ασπροπρόσωπο τον «λαό», ενώ προβαίνοντας σε έναν ιστορικό παραλληλισμό σημείωσε: «Βάλτε στη θέση των μεταναστών τους Εβραίους, και θα καταλάβετε την τρομακτική ομοιότητα».

    Aπολύτως ενημερωμένος για όλες τις τελευταίες δράσεις της Χρυσής Αυγής, συμπεριλαμβανομένης της πρόσφατης εφόδου μελών της στο Παναρκαδικό Νοσοκομείο, χαρακτήρισε «ακραιφνώς ελληνικό φαινόμενο» την Χρυσή Αυγή απορρίπτοντας την πλήρη ταύτιση της με το Σύνδρομο της Βαϊμάρης «παρά τις αναλογίες ή ομοιότητες».

    Αναλύοντας δε την ιδεολογική της ιδιοσυστασία είπε: «Εχει ιδεολογική συγγένεια με τον γερμανικό εθνικοσοσιαλισμό (...) Υπακούουν στη μυστική φωνή του αίματος, σε ένα είδος «φύρερ» που θα καταφέρει να βγάλει ασπροπρόσωπο τον «λαό». «Βάλτε στη θέση των μεταναστών τους Εβραίους και θα καταλάβετε την τρομακτική ομοιότητα» είπε.

    Εκτίμησε ότι «πολλοί πολιτικοί υποτιμούν την άνοδό της και τη θεωρούν παροδικό φαινόμενο. «Η ελληνική πολιτεία δεν δείχνει σημάδια ότι καταλαβαίνει τη σοβαρότητα της κατάστασης», πρόσθεσε.

    Στρέφοντας την ανάλυσή του στα χρόνια του Μεσοπολέμου, υπενθύμισε ότι και τότε η άνοδος των άκρων είχε να κάνει «με τη βαθιά κρίση της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας», αλλά απέρριψε την τάση εξίσωσης του φασισμού και του κομμουνισμού:

    «Το να συγκρίνεις δε σημαίνει απαραιτήτως να εξομοιώνεις» είπε εκφράζοντας αμφιβολίες για την «ομπρέλα» της έννοιας «ολοκληρωτισμός» που καίτοι χρησιμοποιείται για να σκεπάσει τις δύο έννοιες, παραβλέπει συχνά σημαντικές διαφορές.

    Εκρινε ότι «η κρίση της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας στην Ελλάδα είναι σήμερα στ' αλήθεια σοβαρή» και έθεσε ως θεμελιώδες πρόβλημα την «αξιοπιστία του πολιτικού συστήματος και των εκπροσώπων του».

    Οσον αφορά την Ακρα Αριστερά, ο Μαζάουερ χαρακτήρισε «εκλογικώς ασήμαντη» την επιρροή της τοποθετώντας την ως «δευτερεύουσα» απειλή για τη Δημοκρατία ενώ δεν φάνηκε να συμφωνεί με τον ισχυρισμό ότι η άκρα Αριστερά ήταν αυτή που εξέθρεψε τη Χρυσή Αυγή.

    Ερωτηθείς από τον καθηγητή Θάνο Βερέμη εάν «με το χέρι στην καρδιά» πιστεύει ότι η Αριστερά σέβεται πραγματικά τους νόμους (χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα τη στάση της έναντι του πανεπιστημιακού ασύλου) ο Μαρκ Μαζάουερ απάντησε:

    «Είναι μεγαλύτερο πρόβλημα η απονομιμοποίηση του πολιτικού συστήματος από την αναβολή κάποιων μαθημάτων», προσθέτοντας ότι δεν πιστεύει στην εξομοίωση πάσης μορφής «ανομίας» και κρίνοντας ότι η Άκρα Δεξιά απειλεί την κοινοβουλευτική δημοκρατία περισσότερο απ' ό, τι η Άκρα Αριστερά.

    Αναφερόμενος, τέλος, στον ΣΥΡΙΖΑ, τόνισε ότι εισηγείται ένα μοντέλο κυβέρνησης που μπορεί «ως δια μαγείας να λύσει τα προβλήματα που υπήρξαν μέχρι εκείνη τη στιγμή και θα τα κάνει όλα σωστά».

    http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22768&subid=2&pubid=63782176

    ReplyDelete

Only News

Featured Post

US Democratic congresswoman : There is no difference between 'moderate' rebels and al-Qaeda or the ISIS

United States Congresswoman and Democratic Party member Tulsi Gabbard on Wednesday revealed that she held a meeting with Syrian Presiden...

Blog Widget by LinkWithin