Saturday, August 24, 2013

Το ιερό δικαίωμα στην επιπολαιότητα

Του Σεραφείμ Κωνσταντινίδη 
Τα πρώτα τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων ήταν ανιαρά. Απλά μια μετάδοση «ραδιοφωνικών» δελτίων με εικόνα καθώς η οθόνη έδειχνε τον παρουσιαστή να διαβάζει τα χαρτιά του. Έπρεπε να περάσουν δεκαετίες προκειμένου η τηλεοπτική ειδησεογραφία να αποκτήσει ζωντάνια και να αξιοποιήσει τη δύναμη και τις δυνατότητες που διαθέτει το μέσο.

Παρόμοια και το ίδιο ανώριμη είναι η χρήση που γίνεται στο διαδίκτυο, στα blogs και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media) όπως το Facebook και το tweeter. Οι χρήστες τα «αξιοποιούν» με διάφορους τρόπους αλλά κυρίως για να εκφράζονται ωμά, έντονα, με επιπολαιότητα και τις περισσότερες φορές με θυμό. 


Έχουν την αίσθηση ότι συνομιλούν με ένα φίλο στο τηλέφωνο και ζουν την ψευδαίσθηση ότι η «ιδιωτική» στιγμή έχει και αποτέλεσμα επειδή κοινοποιείται. Στην πραγματικότητα ότι γράφει κάποιος σε ένα από τα δίκτυα αυτά μεταφέρεται σε πολλούς «φίλους», συχνά αναμεταδίδεται από αυτούς, καταγράφεται και αποτελεί υλικό που διακινείται στον δημόσιο χώρο. Γι αυτό δεν είναι σπάνιο γεγονός να εκτίθενται γνωστές προσωπικότητες πολιτικών ή συγγραφέων κλπ από μια επιπόλαιη κρίση που έσπευσαν να μεταδώσουν ενώ ακόμα περισσότεροι απαντούν το ίδιο επιπόλαια, με θρασύτητα, υπερβολή και βρισιές. Είναι σίγουρο ότι οι περισσότεροι από αυτούς έχουν διαφορετική συμπεριφορά στην… κανονική ζωή. Δεν προσβάλλουν τον συνομιλητή τους με υβριστικούς χαρακτηρισμούς ακόμα και όταν διαφωνούν μαζί του, ούτε εκτοξεύουν απαξιωτικό χαρακτηρισμό ακόμα κι αν τον σκέπτονται…
Είναι λάθος να νομίζει κανείς ότι η αντικοινωνική φρασεολογία, που κλιμακώνεται από απλή αγένεια έως τις σκληρές προσβολές, είναι χαρακτηριστικό μιας περιθωριακής ομάδας. Η διείσδυση των διαδικτυακών μέσων είναι ήδη σημαντική. Σχεδόν το 69% του πληθυσμού της χώρας, δηλαδή πάνω από 4,6 εκατ. άτομα είναι… συνδεδεμένοι. Στους νέους (ηλικίας 18-24) η διείσδυση είναι σχεδόν καθολική, 97%, αλλά και στην δυναμική ομάδα των ηλικιών 35-44, το ποσοστό των χρηστών υπολογίζεται σε 76%.
Ο μέσος χρήστης ιντερνέτ, βρίσκεται μπροστά από μικρή ή μεγαλύτερη οθόνη, πάνω από 2 ώρες την ημέρα και ο μισός περίπου χρόνος από το σερφάρισμα αυτό, αφιερώνεται σε social media. Οι φανατικοί είναι συνδεδεμένοι κατά μέσον όρο 5 μέρες την εβδομάδα και συνολικά εκτιμάται ότι το Facebook στην Ελλάδα έχει 3,7 εκατ. χρήστες ενώ στο You Tube εμφανίζονται 1,8 εκατ. εγγεγραμμένοι χρήστες που ανεβάζουν 300 βίντεο το μήνα. Στο βασίλειο της ατάκας, το tweeter, καταγράφονται περισσότεροι από 200.000 ενεργοί λογαριασμοί το μήνα.
Το φαινόμενο δεν αφορά μια περιθωριακή ομάδα που με το ελαφρυντικό της νεαρής ηλικίας, εκφράζεται με οργή, λέγοντας ότι σκέπτεται ακόμα κι όταν δεν συνιστά βαθιά σκέψη. Με το πρόσχημα της οικειότητας αναπτύσσεται ένας «ανεπίσημος» γραπτός πολιτισμός, που έως τώρα εμφανίζονταν σε στήλες σχολίων αθλητικών εφημερίδων. Εκεί επικρατεί μια γλώσσα υποτίθεται ελεύθερη και χωρίς τυπικότητες, γεμάτη με σεξιστικά υπονοούμενα, σκληρούς χαρακτηρισμούς και προσβολές για τους αντίπαλους.
Ανάλογες είναι οι περισσότερες εκφράσεις που διακινούνται με άνεση στο διαδίκτυο είτε με το «θράσος» του επαγγελματία που «αποκαλύπτει την αλήθεια» είτε το «δικαίωμα» του πολίτη που «έχει άποψη και δικαιούται να την πει».
kathimerini.gr
24/8/13
--
-
ΣΧΕΤΙΚΑ:

 -----

 ---

Ο νομοθέτης μπροστά στα προβλήματα του διαδικτύου


No comments:

Post a Comment

Only News

Featured Post

US Democratic congresswoman : There is no difference between 'moderate' rebels and al-Qaeda or the ISIS

United States Congresswoman and Democratic Party member Tulsi Gabbard on Wednesday revealed that she held a meeting with Syrian Presiden...

Blog Widget by LinkWithin