Saturday, April 7, 2012

Παράγοντες επηρεασμού των Όχλων! [I] ....

Gustave Le Bon
Από το περίφημο βιβλίο του Πατριάρχη της Ψυχολογίας της Μάζας, Γουσταύου Λε Μπον, "Ψυχολογία των Μαζών" [έκδοση ΤΟ ΒΗΜΑ, από τη σειρά "βιβλία που άλλαξαν τον κόσμο", βιβλίο υπ'  αριθμό 8, έκδοση 2010, σελίδες 77 -97]. Διαβάστε εδώ  και εδώ άλλες αναρτήσεις από αυτό το περίφημο βιβλίο. Αυτές οι απίστευτες απόψεις γράφτηκαν τον περασμένο αιώνα [περί το 1890]!---(ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ- ΕΝΕΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ)


4. Οι πολιτικοί και κοινωνικοί θεσμοί.

Η ιδέα ότι οι θεσμοί μπορούν να θεραπεύσουν τα ελαττώματα των κοινωνιών, ότι η πρόοδος των λαών είναι αποτέλεσμα της τελειοποίησης των νόμων και των κυβερνήσεων, και ότι οι κοινωνικές αλλαγές επισυμβαίνουν διαμέσου διαταγμάτων αυτή η ιδέα, λέγω, είναι ακόμα πολύ γενικά διαδεδομένη. Η Γαλλική Επανάσταση την είχε ως αφετηρία, και οι σύγχρονες κοινωνικές θεωρίες βρίσκουν σε αυτήν το υπομόχλιό τους. Αλλεπάλληλες εμπειρίες δεν πέτυχαν να κλονίσουν αυτήν τη φοβερή χίμαιρα. Μάταια φιλόσοφοι και ιστορικοί προσπάθησαν να αποδείξουν τον παραλογισμό της..... Δεν τους ήταν εντούτοις δύσκολο να δείξουν ότι οι θεσμοί είναι γιοι των ιδεών, των αισθημάτων και των ηθών και ότι δεν αναμορφώνουμε τις ιδέες, τα αισθήματα και τα ήθη αναμορφώνοντας τους νόμους. Ένας λαός δεν επιλέγει σύμφωνα με τη βούληση του περισσότερο θεσμούς, απ' ό,τι επιλέγει το χρώμα των ματιών του ή των μαλλιών του. Οι θεσμοί και οι κυβερνήσεις αντιπροσωπεύουν το προϊόν της φυλής. Μακριά από το να είναι οι δημιουργοί μιας εποχής, είναι τα δημιουργήματα της. Οι λαοί δεν κυβερνούνται ανάλογα με τις ορέξεις τους της στιγμής, αλλά όπως το απαιτεί ο χαρακτήρας τους. Χρειάζονται ενίοτε αιώνες για να σχηματίσουν έναν πολιτικό θεσμό, και αιώνες για να τον αλλάξουν. Οι θεσμοί δεν έχουν καμιά έμφυτη αρετή δεν είναι ούτε καλοί ούτε άσχημοι καθαυτοί. Καλοί σε μια δεδομένη στιγμή για ένα δοσμένο λαό, μπορεί να είναι χείριστοι για έναν άλλο.

Ένας λαός, λοιπόν, δεν έχει καθόλου τη δύναμη να αλλάξει πραγματικά τους θεσμους του. Μπορεί ασφαλώς, με βίαιες επαναστάσεις, να αλλάξει το όνομα τους, αλλά η ουσία δεν αλλάζει. Τα ονόματα είναι ασήμαντες ετικέτες, τις οποίες ο ιστορικός, που μέριμνα του ειναι η αληθινή αξία των πραγμάτων, δεν πρέπει να υπολογίζει. Γι' αυτό, για παράδειγμα, η πιο δημοκρατική χώρα του κόσμου είναι η Αγγλία, που όμως υπόκειται σε ένα μοναρχικό πολίτευμα, ενώ οι ισπανο-αμερικανικές δημοκρατίες, που διοικούνται από δημοκρατικούς νόμους, υφίστανται τους πιο βαρείς δεσποτισμούς.Ο χαρακτήρας των λαών, και όχι οι κυβερνήσεις, καθορίζει τους προορισμούς τους. Επιχείρησα να αποδείξω αυτή την αλήθεια σε έναν προηγούμενο τόμο, στηριζόμενος πάνω σε κατηγορηματικά παραδείγματα.
Είναι, λοιπόν, ένα παιδαριώδεςέργο, μια ανώφελη ρητορική άσκηση, να χάνει κανείς το χρόνο του κατασκευάζοντας θεσμούς. Η ανάγκη και ο χρόνος αναλαμβάνουν να τους επεξεργαστούν, όταν αφήνουμε να δράσουν αυτοί οι δύο παράγοντες. Ο μεγάλος ιστορικός Macaulay δείχνει σε μια παράγραφο που θα έπρεπε να την αποστηθίσουν οι πολιτικοί όλων των λατινικών χωρών, ότι οι Αγγλοσάξονες ενεργούν με το συγκεκριμένο τρόπο. Αφού εξηγεί τις ωφέλειες νόμων που, από την άποψη της καθαρής λογικής, έμοιαζαν ένα χάος από παραλογισμούς και αντιφάσεις, συγκρίνει τις δωδεκάδες νεκρών νόμων μέσα στους σπασμούς

No comments:

Post a Comment

Only News

Featured Post

US Democratic congresswoman : There is no difference between 'moderate' rebels and al-Qaeda or the ISIS

United States Congresswoman and Democratic Party member Tulsi Gabbard on Wednesday revealed that she held a meeting with Syrian Presiden...

Blog Widget by LinkWithin