Tuesday, September 25, 2012

Με «Πειραγμένες» Αντλίες Διακινείται το 30% του Συνολικού Όγκου των Καυσίμων, Καταγγέλλει ο ΣΕΕΠΕ

Το 30% του συνολικού όγκου των καυσίμων πωλείται μέσα από «πειραγμένες» αντλίες. Υπολογίζεται ότι ο καταναλωτής χάνει 12 λεπτά ανά λίτρο από αντλίες που κλέβουν.
Το κατήγγειλε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) Γιάννης Ψυχογιός, αναδεικνύοντας το πρόβλημα του λαθρεμπορίου ως ένα από τα μεγαλύτερα του κλάδου. Σε συνάντηση με εκπροσώπους του Τύπου ο κ. Ψυχογιός υποστήριξε ότι ο συνεχής περιορισμός της κατανάλωσης καυσίμων, λόγω της οικονομικής κρίσης, έχουν δημιουργήσει ασφυκτικές πιέσεις στις εταιρίες του κλάδου, οι οποίες βρίσκονται «στο κόκκινο». Κατά τους τελευταίους τρεις μήνες οι πωλήσεις στις βενζίνες είναι μειωμένες κατά 15% σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2011 και συνολικά κατά 30% συγκριτικά με το 2009.

Το λαθρεμπόριο στο ντίζελ κίνησης υπολογίζεται σε 250-400 εκατ. ευρώ, ενώ στις βενζίνες στα 50-100 εκατ. ευρώ, ανέφερε από την πλευρά του ο αντιπρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Γιάννης Αληγιζάκης, ο οποίος εξέφρασε την άποψη ότι η μείωση στις τιμές των καυσίμων θα προκύψει μόνον από τη μείωση της φορολογίας.
Το λαθρεμπόριο καυσίμων φαίνεται να εξελίσσεται σε μάστιγα για τον κλάδο των πετρελαιοειδών. Σύμφωνα με το ΣΕΕΠΕ, έλεγχοι δεν γίνονται στην αγορά, ενώ ο Ν.4072/2012, που ψηφίσθηκε την Άνοιξη, χαρακτηρίσθηκε ως «κέλυφος», δεδομένου ότι εκκρεμεί ακόμη η έκδοση επτά Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων για την εφαρμογή του άρθρου 320, που αφορά στην καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, με μια σειρά ρυθμίσεων.
Προς την ίδια κατεύθυνση θα μπορούσε να λειτουργήσει το σύστημα εισροών-εκροών, για το οποίο εκδόθηκε υπουργική απόφαση πριν από δέκα μήνες, με δεσμευτική ημερομηνία τις 31/3/2013, για την εφαρμογή τους καταρχήν στα πρατήρια των νομών Θεσσαλονίκης και Αττικής. Ωστόσο, δεν έχουν προσδιορισθεί ακόμη οι αναγκαίες τεχνικές προδιαγραφές ώστε τα σχετικά στοιχεία από τα πρατήρια να καταλήγουν σε ένα κεντρικό server στο υπουργείο Οικονομικών. Ο ΣΕΕΠΕ εξέφρασε σοβαρές αμφιβολίες κατά πόσο θα καταστεί αυτό δυνατό ως την εκπνοή της σχετικής προθεσμίας.
Για την εξίσωση των φόρων στα πετρέλαια κίνησης και θέρμανσης θέση του ΣΕΕΠΕ είναι να γίνει στα 330 ευρώ, χωρίς, ωστόσο, να υπάρχει καμία ενημέρωση από την επίσημη πολιτεία για το θέμα αυτό λίγο πριν ξεκινήσει η χειμερινή σαιζόν. Ο ΣΕΕΠΕ εκτιμά ότι οι πωλήσεις στο πετρέλαιο θέρμανσης από τη εξίσωση των φόρων θα κινηθεί περίπου στο 50%, κάτι το οποίο θεωρείται καταστροφικό για τις εταιρίες του κλάδου, ωστόσο, αναγνωρίζουν ότι είναι αναγκαίο μέτρο για να καταπολεμηθεί το λαθρεμπόριο.
Σε ό,τι αφορά τις τιμές των καυσίμων, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο ΣΕΕΠΕ, με βάση την εικόνα στις 10/9/2012, στο πετρέλαιο θέρμανσης οι τιμές προ φόρων στην αντλία κατατάσσουν την Ελλάδα στην 12 θέση ανάμεσα στις χώρες της Ε.Ε., στις βενζίνες στην 9-10η θέση, ενώ είμαστε η ακριβότερη χώρα στο πετρέλαιο κίνησης, καθώς, όπως υποστηρίχθηκε, στην τιμή του ενσωματώνεται η πίστωση που παρέχεται στην κατηγορία των πελατών που καταναλώνουν το συγκεκριμένο καύσιμο (επαγγελματίες, κλπ). Ο μόνος τρόπος για να μειωθούν οι τιμές των καυσίμων, κατά το ΣΕΕΠΕ, είναι να μειωθεί η φορολογία, με το σκεπτικό ότι ακόμη κι αν μηδενίζονταν τα περιθώρια κέρδους τόσο των εταιριών όσο και των πρατηριούχων ο καταναλωτής δεν θα κέρδιζε παραπάνω από 8 λεπτά ανά λίτρο.

  ----------
Λάθος υπολογισμός
 
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΔΝΤ, οι καταναλωτές στην Ελλάδα επιβαρύνονται με 1 δισ. ευρώ ετησίως εξαιτίας της έλλειψης ανταγωνισμού στην αγορά καυσίμων. Το θέμα αυτό ανέδειξε η εφημερίδα Wall Strett Journal (22/9/2012), προκαλώντας άμεσα την αντίδραση του ΣΕΕΠΕ και της ΕΛ.ΠΕ., ενώ σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται να υπάρξει σχετική ανακοίνωση και από την πλευρά της Motor Oil.
Σε λάθος υπολογισμό οφείλεται η εκτίμηση αυτή, κατά το ΣΕΕΠΕ, καθώς δεν ελήφθη υπόψη ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης, που ισχύει μόνον το χειμώνα. Έτσι πολλαπλασιάσθηκε η τιμή του ντίζελ θέρμανσης προ φόρων επί της συνολικής ετήσιας κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης δίνοντας το συγκεκριμένο νούμερο, το οποίο, κατά το ΣΕΕΠΕ, είναι εικονικό και δεν αποδίδει την πραγματικότητα. Ο ΣΕΕΠΕ εξέφρασε ερωτηματικά για τη σκοπιμότητα της «διαρροής» αυτής, διατυπώνοντας ταυτόχρονα τον προβληματισμό του και για την προέλευση της.
Στο ίδιο δημοσίευμα γίνεται αναφορά και στα ανεξάρτητα πρατήρια, τα οποία, κατά το ίδιο πάντα, εμποδίζονται να φέρουν καύσιμα από το εξωτερικό. Για το θέμα αυτό ρωτήθηκαν οι εκπρόσωποι του ΣΕΕΠΕ οι οποίοι υποστήριξαν την ανάγκη ό,τι ισχύει για τα ανεξάρτητα πρατήρια να ισχύσει για όλο τον κλάδο. Κρίσιμη προϋπόθεση για τις εισαγωγές καυσίμων από το εξωτερικό είναι η ύπαρξη αποθηκευτικών χώρων και η διατήρηση αποθεμάτων ασφαλείας. Επ’ αυτού υπάρχει από το 2008 και σχετική πρόταση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία εισηγείται τη δημιουργία ανεξάρτητου οργανισμού τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας, όπως έχουν πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Έτσι, δεν θα χρειάζονται ειδικές συμφωνίες ανάθεσης ή αποθήκευσης αποθεμάτων ασφαλείας μεταξύ των εταιριών εμπορίας και διύλισης και οι εταιρίες εμπορίας θα μπορούν να εισάγουν χωρίς περιορισμούς καύσιμα από το εξωτερικό, ενισχύοντας τον ανταγωνισμό στον κλάδο της διύλισης.
Με τη συγκεκριμένη πρόταση της Επιτροπής Ανταγωνισμού συμφωνεί η πλειοψηφία των μελών του ΣΕΕΠΕ, όπως έγινε χθες γνωστό. Το ζήτημα, σύμφωνα με εταιρίες εμπορίας, δεν είναι η κατασκευή αποθηκευτικών χώρων, αλλά η ανεύρεση κατάλληλων χώρων για το σκοπό αυτό, αλλά και τα εμπόδια που αναφύονται σε κάθε ανάλογη προσπάθεια.
http://www.energia.gr/article.asp?art_id=62036
25/9/12

No comments:

Post a Comment

Only News

Featured Post

US Democratic congresswoman : There is no difference between 'moderate' rebels and al-Qaeda or the ISIS

United States Congresswoman and Democratic Party member Tulsi Gabbard on Wednesday revealed that she held a meeting with Syrian Presiden...

Blog Widget by LinkWithin